Leta i den här bloggen

Att läsa och förstå, krav för betyg och studieteknik

Att arbeta med läsförståelse
I "Om delkurs 1" under Centralt innehåll här bredvid står det att du ska lära dig:
  • Anpassa sin läsning till syfte samt att förstå och dra slutsatser om innehållet.
  • Strategier för att förstå ord och uttryck. 

Sen står det under "kunskapskrav för delkurs 1" vad du ska göra för att få betyg

E C A
Eleven kan läsa sakprosatexter och berättande texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan läsa sakprosatexter och berättande texter med gott flyt genom att använda lässtrategier på ett relativt väl fungerande sätt. Eleven kan läsa sakprosatexter och berättande texter med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett väl fungerande sätt.
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande läsförståelse. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med mycke t god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse.
Vid samtal om texter kan eleven utifrån olika frågeställningar föra enkla resonemang om idéer och tankar som texten väckt samt göra i huvudsak fungerande kopplingar till egna erfarenheter och till andra texter. Vid samtal om texter kan eleven utifrån olika frågeställningar föra utvecklade resonemang om idéer och tankar som texten väckt samt göra relativt väl fungerande kopplingar till egna erfarenheter och till andra texter. Vid samtal om texter kan eleven utifrån olika frågeställningar föra välutvecklade resonemang om idéer och tankar som texten väckt samt göra väl fungerande kopplingar till egna erfarenheter och till andra texter.

Du ska alltså kunna läsa utan hinder, genom att använda strategier.
Du ska kunna skriva sammanfattningar av olika texters innehåll (information)  både av berättande text och sakprosa ( faktatext).
Du ska kunna diskutera och kommentera de centrala delarna av texten (det viktigaste i en text) med koppling till sammanhanget, för att visa din läsförståelse.
Sen beror betyget på om läraren bedömer att du har grundläggande, god eller mycket god läsförståelse.

Därför vill jag med mina ord här försöka förklara, vad du ska fokusera på, när du läser berättande texter och i vilken ordning.

1. Börja med att läsa igenom ett kapitel eller hela texten utan att slå upp något. Tänk på vad du läser och försök att dra slutsatser utifrån de ord du förstår.
2.  Läs samma text en gång till och skriv upp de ord som du kan misstänka innehåller viktig information.
Slå upp ord som återkommer.
3. Läs igenom texten och försök att ta ut nyckelord ( stödord).
4. Använd nyckelorden och skriv hela meningar om vad du har läst.
5. Berätta för någon kort, vad du har läst.

Gör dina egna ordlistor exempel 1

1 Skriv in ordet
2. Skriv en mening med ordet ( du kan alltid kopiera meningen i texten)
3. Förklara ordet på svenska
4. Skriv vilken ordklass ordet har

Exempel 1

Ordet
Synonym/förklaring på svenska
Förklaring/samma ord på modersmålet
Ordklass
Relativt –a

I förhållande till
Förhållandevis


adjektiv
Att anpassa
Presens anpassar
Preteritum anpassade
Att ändra något så att det passar i ett sammanhang.

verb
Ett sammanhang
Hur saker kopplas ihop för att skapa en helhet runt en händelse, Hur allt hänger ihop.

substantiv
En huvudperson - er
Den person som tar störst plats i en bok

substantiv
Ett utrymme
En plats

substantiv
Ett förhållande
En relation

substantiv
Att uppleva något
Att ha en upplevelse av något
Att vara med om något.
Att ha en erfarenhet av något

Verb
Substantiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar