1. Läsförståelse
|
Eleven kan läsa sakprosa och skönlitteratur med flyt genom
att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Eleven kan läsa sakprosa och skönlitteratur med gott flyt
genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt sätt.
|
Eleven kan läsa sakprosa och skönlitteratur med mycket
gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt
sätt.
|
2. Skriva och tala
Sammanfattning och referat.
Läsförståelse
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters
innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget
visar eleven grundläggande läsförståelse.
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters
innehåll med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god
läsförståelse.
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters
innehåll med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god
läsförståelse.
|
3. Tala presentera
berätta
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och
referensramar tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang
om tydligt framträdande budskap i olika texter.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och
referensramar tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas
mellan raderna i olika texter.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och
referensramar tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om
budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna
eller är dolda i olika texter.
|
4. Skriva t.ex.
sammanfattning
referat
|
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig
variation, enkel textbindning och i huvudsak fungerande anpassning till
syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god
språklig variation, utvecklad textbindning och relativt väl fungerande
anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och
strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig
variation, välutvecklad textbindning och väl fungerande anpassning till
syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och strukturer.
|
5. Skriftliga
inlämnings-uppgifter |
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information
från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del
underbyggda resonemang om informationens användbarhet.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information
från ett avgränsat urval av källor och för då utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om informationens användbarhet.
|
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information
från ett avgränsat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om informationens användbarhet.
|
6. Skriftliga
inlämnings-uppgifter
|
Sammanställningarna kännetecknas av enkla beskrivningar,
egna formuleringar och viss användning av ämnesspecifika ord och begrepp.
|
Sammanställningarna kännetecknas av utvecklade
beskrivningar, egna formuleringar och relativt god användning av
ämnesspecifika ord och begrepp.
|
Sammanställningarna kännetecknas av välutvecklade
beskrivningar, egna formuleringar och god användning av ämnesspecifika ord
och begrepp.
|
7. Skriftliga
inlämnings-uppgifter
|
Genom att kombinera olika texttyper och medier så att de
olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven
förtydliga och förstärka sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper och medier så att de
olika delarna samspelar på ett relativt väl fungerande sätt kan eleven
förtydliga och förstärka sina texters budskap.
|
Genom att kombinera olika texttyper och medier så att de
olika delarna samspelar på ett väl fungerande sätt kan eleven förtydliga och
förstärka sina texters budskap.
|
8. Den text som du
skickar tillbaka till din lärare, där du har svarat på vad läraren har skrivit till dig, som t.ex. rättning.
|
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll
och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet
på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters
innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och
kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Dessutom kan eleven ge välutvecklade omdömen om texters
innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet
kvalitet på ett väl fungerande sätt.
|
9. Diskussioner och samtal under lektioner
och prov som boksamtal och muntlig redovisning.
|
Eleven kan med en i huvudsak fungerande kombination av
vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande
ämnen på ett enkelt sätt.
|
Eleven kan med en relativt väl fungerande kombination av
vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande
ämnen på ett utvecklat sätt.
|
Eleven kan med en väl fungerande kombination av
vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande
ämnen på ett välutvecklat sätt.
|
10. Diskussioner och samtal.
|
I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra
åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till
viss del för samtalen och diskussionerna framåt.
|
I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra
åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som
för samtalen och diskussionerna framåt.
|
I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra
åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för
samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
|
11. Diskussioner och samtal
|
Eleven använder då i huvudsak fungerande språkliga
strategier för att förstå och göra sig förstådd.
|
Eleven använder då relativt väl fungerande språkliga
strategier för att förstå och göra sig förstådd.
|
Eleven använder då väl fungerande språkliga strategier för
att förstå och göra sig förstådd.
|
12. Muntliga redovisningar
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga
redogörelser med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning
samt viss anpassning till syfte och mottagare.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade
muntliga redogörelser med relativt väl fungerande inledning, innehåll och
avslutning och relativt god anpassning till syfte och mottagare.
|
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade
muntliga redogörelser med väl fungerande inledning, innehåll och avslutning
och god anpassning till syfte och mottagare.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar