Betyg när du är klar med delkurs 4
Informationen om ”Uppgift” i tabellen nedan ska kopplas till betygskriterierna till höger om den.
Uppgift |
E |
|
|
1 Det här övar du när du läser olika texter både faktatexter och påhittade texter som i romanen. Du använder olika typer av läsning för att kunna ta ut information från olika källor i olika syften. |
Eleven kan läsa sakprosa och skönlitteratur med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. |
|
|
2. Det här övar du när du sammanfattar information från olika källor. När du kan skriva eller tala och förklara olika samband med tid och orsak. Det är när du skriver eller talar om olika
typer av texter som debattartikel faktaredovisning eller i din läslogg till romanen |
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven grundläggande läsförståelse. |
|
|
3. Det här gäller när du ska diskutera vad du
har läst. Då ska du kunna ställa frågor eller på annat sätt ta fram information
som du kan koppla till dina erfarenheter eller något du har sett hört eller läst. Du ska kunna resonera både muntligt och skriftligt om budskapet i olika texter Det här gäller när du har boksamtal/diskussioner och skriver i din logg-bok. |
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar samt olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter. |
|
|
4. Det här gäller alla texter som ska skrivas i en viss genre (typ). Det här jobbar du med när du övar grammatik, nya ord, rubriksättning och styckeindelning. Det gäller både form och innehåll. |
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning och i huvudsak fungerande anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och strukturer. |
|
|
5. Det här är något som vi kallar: källkritik. Det övar vi när vi söker information från olika källor, genom att diskutera om källorna är ”trovärdiga”. Om man kan tro på dem eller inte och varför de är det eller inte. Vi söker information både inför muntlig och skriftlig redovisning även i debattinlägg. |
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
|
|
6. Det här gäller insändare och debattartikel. Alla typer av texter som du skriver i Grundhjulet som övning. Läs-logg från romanläsningen Muntlig redovisning Skrivprov: debattartikel |
Sammanställningarna kännetecknas av enkla beskrivningar och förklaringar, ett enkelt och fungerande kunskapsrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar. |
|
|
7. Det här gäller insändare och debattartikel. Alla typer av texter som du skriver i Grundhjulet som övning. Läs-logg från romanläsningen Muntlig redovisning Skrivprov: debattartikel |
Genom att kombinera olika texttyper och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förtydliga och förstärka sina texters budskap. |
|
|
8. Det här gäller alla uppgifter och övningar som du skriver, när du svarar på lärarens rättning visar du att du uppfyller det här kravet. |
Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt. |
|
|
9. Det här gäller alla möten med möjlighet till diskussion eller debatt. Där man diskuterar/debatterar inom olika ämnesområden. Även i samband med romanläsningen. |
Eleven kan med en i huvudsak fungerande kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett enkelt sätt. |
|
|
10. Det här gäller alla möten med möjlighet till diskussion eller debatt. Där man diskuterar/debatterar inom olika ämnesområden. Även i samband med romanläsningen. |
I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. |
|
|
11. Det här gäller alla möten med möjlighet till diskussion eller debatt. Där man diskuterar/debatterar inom olika ämnesområden. Även i samband med romanläsningen. |
Eleven väljer och använder då i huvudsak fungerande språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd. |
|
|
12. Det här gäller när du redovisar ett ämne/ en
plats eller en känd person. Du ska berätta i ca 5 minuter. Du kan använda tekniska hjälpmedel/program som Power-Point även för att redovisa på Teams. (Dela skärm) |
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur, innehåll och språk och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
|
|
13. Det här gäller när du redovisar ett ämne/ en plats eller en känd person. Du ska berätta i ca 5 minuter. Du kan använda tekniska hjälpmedel/program som Power-Point även för att redovisa på Teams. (Dela skärm) |
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om språkliga varianter inom svenskan samt om några tydligt framträdande skillnader och likheter mellan svenska och något annat språk. |
|
|
Lycka till och fråga mycket!
Med vänliga hälsningar/ Din lärare Helén
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar