Uppgift 1
Börja med att läsa brevet från din lärare här under.
Stallarholmen den 16 mars 2020
Hej!
Med det här brevet tänker jag hälsa dig
välkommen och berätta lite om mig själv. Jag är inte bara lärare, utan mamma
också Mina barn är nu vuxna och bor ute i världen, en i Sverige och en
utomlands. Deras biologiska far är inte kvar i det här livet, utan har gått
vidare in i evigheten.
Jag bor i ett hus som jag delar med min mamma. Vi
bor en bit utanför Mariefred i ett litet samhälle vid Mälaren. Här finns mycket
skog, åker, vatten och många vilda djur, som vildsvin, älg rådjur, räv och
bäver. De är mycket rädda för människor och kommer fram i skymningen.
Mina intressen är djur och natur. Jag gillar att
promenera med min hund i naturen. Då möter jag många andra hundägare. Det
tycker jag är roligt eftersom jag är nyinflyttad och bara har bott här i några
år. Sen har min dotter en segelbåt som jag
hjälper henne med. Det är härligt att segla!
Att lära mig språk är ett annat intresse jag
har. Nu talar jag förutom mitt modersmål svenska, engelska, franska lite ryska
och ännu mindre tyska (men jag förstår lite mer). Mina elever har lärt mig lite
syrianska och arabiska.
Jag hoppas att du ska trivas på kursen. Jag gör
mitt bästa för att hinna svara dig på dina inlämnade uppgifter.
Vanligtvis tar det max en vecka att svara på prov.
Vänliga hälsningar
Helen
Skriva och lämna in uppgift 1
Skriv i word. Du ser hur du kan använda word online under "Teknik" i bloggen under ”Viktig information för distanselever”
Jag vill nu att du svarar på det här brevet och
berättar som jag har gjort. Att du skriver i 12 punkter Century Gothic eller Times New Roman. Du
hittar inställningen för det ovanför dokumentet i start-menyn i word online.
Du ska berätta om platsen där du bor
Sen vill jag att du berättar om följande:
- · Ditt modersmål och andra språk som du kan tala.
- · Hur många timmar per vecka du har tänkt studera.
- · Vad som är lättast och svårast för dig med att lära sig svenska.
- · Varför du vill förbättra din svenska.
- · Vilka intressen som du har och var du vill vara om 5 år.
Slutligen Läs igenom alla dokument till höger i
bloggen. Det är viktig information för att komma igång med uppgifterna som står
i planeringen.
Lycka till och fråga mycket!
2. Uppgiften "Personbeskrivning"
Uppgiften Läslogg personbeskrivning
Den här uppgiften är en övning i att skriva personbeskrivning efter att du har läst om en person i romanen: Axel Sjöman.
Du behöver läsa flera kapitel innan du kan
öva på att skriva din beskrivning, så att du har en riktig bild av
personen du ska beskriva. Du ska göra det genom att använda olika sätt.
Öva först genom att gör övningarna som du hittar i vklass under fliken
Utbildningsmaterial och delade filer. Här är en länk direkt dit
De
övningarna kan du skriva på papper hemma och rätta själv. De ska du
inte lämna in utan rätta själv du hittar facit= rätt svar, på samma ställe efter övningarna.
Instruktion till uppgiften
Du ska läsa boken " Axel Sjöman" och beskriva huvudpersonen och de personer som är viktiga för huvudpersonen i boken. Du kan beskriva huvudpersonen på olika sätt. Du hittar ord som beskriver människor på den här Ord som beskriver egenskaper
Du har tre olika ordlistor här: www.svenska.se med förklaringar på svenska. Välj alltid "läs mer" . Du får ordet uppläst i ordlistan i mitten. Tryck på luren.
Du hittar också information om vad du ska göra för att få betyg på uppgiften personbeskrivning här:
Betygskriterier för personbeskrivningar
Betygskriterier för personbeskrivningar
Du ska beskriva den person som du vet mest om, i romanen "Axel sjöman".
Uppgiften ska skrivas i en wordfil och lämnas in i vklass senast den 4 juni.
3. Uppgiften "Miljöbeskrivning"
Öva först genom att gör övningarna: Du hittar exempel på miljöbeskrivning ord för vad du behöver beskriva. i
Att skriva beskrivande text person- och miljöbeskrivning
Instruktion till uppgiften
Du ska skriva en beskrivning av miljön där huvudpersonen eller personerna i romanen som du läser är. Berätta om den miljön, hur den är, och hur den förändras fram till det kapitel som du har läst när du skriver beskrivningen. Du kan välja olika miljöer som du jämför eller bara en miljö, på en av de platser där han är. Det kan vara en bostad eller en väns bostad. Det kan vara en plats där han arbetar eller en plats där han möter någon.
Du kan skriva i jag-form om du vill. Då blir det som att du går in i boken och upplever miljön. Du kan också skriva i tredje person: Hon, han eller de. Om du väljer att använda "Vi" blir du också en del av berättelsen. Du kan även använda "Du" om du sätter in läsaren i miljön. Då skriver du som om läsaren var i miljön och läsaren upplever den och som om du talade direkt till läsaren. Allt är möjligt bara fantasin sätter gränser.
Miljöbeskrivningar använder du dina fem sinnen, syn, hörsel, och känsel. Skriv ner svaren på följande frågor.
Vad ser xxx där?
Vad hör xxx ?
Vad känner xxx inom xxx?
Vad tänker xxx om platsen?
Hur luktar det där?
Du ska skriva alla svar på frågorna i en text.
Lycka till!
Uppgift 4 Skriv en recension
Se till höger i bloggen: Recension en inlämningsuppgift
Lämnas in senast den 18 juni.
Uppgift 5 Skriv en instruktion
Välje en typ av instruktion som du skriver och lämnar in senast den 25 juni.
Du har många olika exempel på instruktioner till alla uppgifter som du gör finns en instruktion som talar om vad du ska göra och ibland hur du kan göra det. Följande texter är instruerande texter: Bruksanvisningar, recept och information om vad som gäller i ett prov eller en övning.
Typiskt för instruktionen är att den är kort och tydlig. För att den ska bli det delar man upp den med olika rubriker.
Grammatiken som används är uppmaningar, imperativ:
Gör så här
Sätt ugnen på ...
Vispa äggen...
Häll ner kakao...
Lämnas in senast den 18 juni.
Uppgift 5 Skriv en instruktion
Välje en typ av instruktion som du skriver och lämnar in senast den 25 juni.
Du har många olika exempel på instruktioner till alla uppgifter som du gör finns en instruktion som talar om vad du ska göra och ibland hur du kan göra det. Följande texter är instruerande texter: Bruksanvisningar, recept och information om vad som gäller i ett prov eller en övning.
Typiskt för instruktionen är att den är kort och tydlig. För att den ska bli det delar man upp den med olika rubriker.
Grammatiken som används är uppmaningar, imperativ:
Gör så här
Sätt ugnen på ...
Vispa äggen...
Häll ner kakao...
Här är hela receptet och fler exempel på instruktioner i bloggen här:
Ni kan studera fler recept här: www.koket.se
Om länken inte fungerar ligger samma information här i bloggen till höger under
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar