Leta i den här bloggen

Om sammanfattning

Sammanfattning

Informationen i samanfattning

Ordet sammanfattning betyder skriva kort. En sammanfattning i den här kursen ska vara en tredjedel av den text som den sammanfattar. Man skriver det viktigaste av en mängd information. Det viktigaste är det som ringas in av rubriken. Det som rubriken handlar om.
I sammanfattningar skriver man med så få ord som möjligt, ca 1/3 av originaltexten

  • I en sammanfattning måste du skriva samma information som i texten du sammanfattar.
  • Du ska göra det med dina formuleringar. Du får använda samma ämnesord, men göra egna meningar. Du behöver ta reda på vilken ordklass orden är som du använder om du inte vet det, för att kunna använda dem rätt i din mening.
  • Du får inte skriva dina egna åsikter, tankar eller vad du tror.
  • Du måste tala om vad du sammanfattar och vem som har skrivit det som du samanfattar.
  • Du måste skriva rubrik på din sammanfattning
  • Du måste dela in texten i stycken.

Vi behöver kunna sammanfatta ofta, när vi studerar, särskilt på yrkesgymnasiet, där du läser om du vill bli barnskötare, undersköterska, eller jobba i storkök inom restaurang-branschen. När vi ska berätta något, tar vi det vi tänker är det viktigaste. För att göra det behöver vi...

...förstå vad vi läser
...förstå vad som är viktigast (det som passar bäst med rubriken)
...kunna svara på varför det är viktigast
...hitta ord och uttryck som kan sammanfatta det viktigaste
...skriva egna meningar med nyckelord uttagna från texten.


Det finns också en situation som informationen skrevs i, någon som skrev den, varför den skrev ner, när den skrevs, för vilka det skrevs. Det är mycket som man kan förstå om man vet svaret på några av dessa frågor. När...? Var...? Hur...? och Varför hände det som hände. Alla frågor är inte alltid viktiga i alla sammanhang.
Ibland är några frågor mer centrala i det man skriver. Det beror på rubriken, vad det handlar om.

Ni har information om hur ni kan jobba med att sammanfatta texter på s 23 i Grundhjulet.

Grammatik ordbildning och aktiva satser som kan användas för att sammanfatta

Ordet sammanfattning finns som verb, att sammanfatta t.ex: Jag sammanfattar texten. Ordet finns som presens particip (fungerar som ett adjektiv), sammanfattande t.ex: Jag skriver en sammanfattande text om fotosyntes och som substantiv: en sammanfattning, ex: Jag skriver en sammanfattning av kapitel 1-6, i boken "Ett dockhem" av Ibsen. I exemplen ovan är subjektet aktivt. Det är jag som gör något.

Passiva satser

I följande exempel är subjektet passivt. Det är passiva satser. Då är subjektet passivt. Det gör inte något. Det passiva subjektet är ett objekt som har bytt plats med subjektet. Jag skriver en text. Texten skrivs av mig. "av mig" heter agent. Texten sammanfattas av mina elever. Boken skrivs av författaren. Språket studeras av många människor. I båda exemplen använder jag verb med ett s som heter s passiv. Man talar inte om vem som gör något. Det används i nyhetsartiklar, notiser, faktabeskrivningar, bruksanvisningar, olika informationstexter.

Man kan också göra passiva meningar med objektet först genom att använda perfekt particip. t.ex: Texten är sammanfattad av någon. Ordet finns också som passiv form med s, t.ex: Texten sammanfattas av någon, eller samma form i dåtid: Texten sammanfattades av någon. Det finns också passiv form med s, där subjektet är ett formellt subjekt t.ex: Det sammanfattades många texter under lektionen. 

Indirekt och direkt återgivning

När man ska skriva om vad man har läst, behöver man tänka på att skriva till en tredje person, att du berättar om något som någon annan skrivit, för någon. Du får alltså inte använda subjekt som du, jag, ni och vi, utan du måste använda egennamn eller pronomen som subjekt subjekt hon, han, hen, de, eller dem

Det kan vara t.ex: Romanen handlar om Steffie och Nellie som åkte till ett nytt land, ett nytt hem. De reste till världens ende.
Ett dockhem handlar om Nora och hennes man, som lever i olika världar, fast ändå tillsammans.

Objekt + ett kopplingsord (konjunktion) mellan två satser
Ofta när man har ett subjekt som man skriver om t.ex om en person i en roman, så skriver man vad som händer i kapitlet och kopplar sen med ordet som: Nora blir besviken på sin man, som inte förstår henne. Hon vill inte tala om att det var hon, som hade betalat för hans vård. Ordet som kopplas med objektet som står före: Nora blir besviken på sin man, som inte förstår henne. Hon vill inte tala om att det var hon, som hade betalat för hans vård.

Som + verb eller subjekt
Efter som  kan man antingen ha ett subjekt eller ett verb. Om du ska ha verb eller subjekt beror på vad du vill skriva. Om man vill berätta något mer om objektet krävs subjekt efter som: Steffi åt smörgåsarna som tant Märta hade gjort. Då får vi veta mer om smörgåsarna, som Steffi åt. Mer information om objektet skriver man, genom en relativ bisats: ... som tant Märta hade gjort. Ett exempel till på samma sak: Steffi vägrade ta på sig baddräkten som tant Märta hade givit henne. I båda exemplen skriver författaren mer information om objektet, efter som. 
Skriv ner din slutsats utifrån vad som står här. 

När skriver man verb efter som?

Om jag tar bort subjektet från den mening vi skrev om Steffi tant Märta här ovan, och skriver: Steffi åt smörgåsarna som hade gjort,  hade gjort kräver info om vem som hade gjort dem. Det blir det fel grammatik eftersom den informationen då saknas. Jag skulle kunna ta bort hade gjort och skriva: Steffi åt smörgåsarna som låg i paketet. Den informationen passar med smörgåsar. Ligga i paket kan smörgåsar göra utan problem på svenska; Steffi åt smörgåsarna, som låg i paketet, blir det då.

När det gäller baddräkten som Steffi vägrade att ta på sig. Kan man ju skriva att Steffi vägrade att ta på sig baddräkten som var gjord av ylle. En baddräkt kan vara gjord av något, vilket kan vara viktig information, när det gäller varför Steffi inte ville ha på sig baddräkten.  Baddräkten kan också ligga på en plats om det är viktig information, om du väljer att skriva om det. Då är det ett verb efter som.

Vilka slutsatser drar du av detta? Hur kan du formulera en regel som hjälper dig när du ska skriva? Försök att skriva ner en regel som är enkel att komma ihåg. Använd ditt eget modersmål eller svenska.

Min slutsats blir att man väljer verb eller subjekt efter som beroende på vad man tycker är viktigt att skriva om. Är det en aktivitet eller är det ett namn som man vill ta upp. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar