Fakta om formella brev och två exempel
När du skriver formellt
brev måste du ha med inledning, huvuddel (viktig information) och
avslutning.
I ett formellt
pappersbrev skriver du din adress högst upp till vänster
Mottagarens adress
skriver du under din adress
I ett formellt mejl, =
e-brev, skriver du din adress sist i brevet
Ort och datum skriver du
till höger i pappersbrevet på samma rad som din e-postadress står. Se exempel.
Exempel på formellt brev
är, reklamationer, ånger av köp, ansökningsbrev till arbetsgivare eller skolor.
Alla brev som du skriver till företag, skolor eller myndigheter som Försäkringskassan,
skatteverket, länsstyrelsen, kommunen och landstinget, tingsrätten med flera.
Rubrik
Du ska skriva
rubrik i alla formella brev. Där talar du om vad ditt ärende handlar om. Rubriken
ska vara skriven med fet stil om det
är möjligt till exempel Reklamation
I ett e-brev skriver du där det står ÄMNE t.ex: Hävda min ångerrätt
Inledningen
Här beskriver du
vad du vill = ditt ärende. Det kan t.ex vara att du vill klaga på något som du
har köpt = en vara, söka ett arbete eller ångra att du har tagit ett lån.
Hej!
Jag skriver till er angående ett sms-lån
på 5000 kronor som jag tog den 7 maj 2018 klockan 23:30.
Berätta också om
du har varit i kontakt med (= har haft kontakt med= talat med per telefon eller
träffat) mottagaren innan du skrev brevet.
Jag hänvisar till det samtal jag hade per
telefon med er sekreterare den 28 maj, där han rekommenderade mig att skriva
till er.
Huvuddel
Här skriver du vad du vill. Du beskriver ditt ärende
klart och tydligt. Om du söker ett
arbete skriver du vilka jobb du har haft och varför just du passar för jobbet.
Om det gäller något som hänt beskriver du det.
Jag vände mig till
butiken som hävdade att det inte var något fel på konsolen, utan att det var
fel på min tv-skärm. Personalen i butiken ville inte testa om konsolen
fungerade och inte heller ge mig en ny.
eller detsamma med andra ord:
Jag frågade personalen i
butiken om de kunde prova konsolen, för att se om den fungerade, men det ville
de inte, inte heller ville de ge mig en ny. De hävdade att det var fel på min
tv-skärm och inte på konsolen.
Var noga med att beskriva varje händelse för sig. Om
det var flera händelser skriv om dem i den ordning som de skedde = kronologisk
ordning. Dela upp texten i stycken.
Den 16 maj köpte jag
spelkonsolen Flyer A5 i Gamers Shop butik på Kungsgatan 16 i Boden. När jag kom
hem och kopplade in konsolen i tv-skärmen fungerade den inte. Det fanns varken
ljud eller bild.
Avslutning
På slutet av brevet skriver du vilka krav eller
förhoppningar som du har på mottagaren.
Jag vill med detta brev
reklamera spelkonsolen Flyer A5 och kräver att få tillbaka hela köpesumman
(=vad jag har betalat).
I ett pappersbrev skriver du en avskedsfras och ditt
namn för hand längst ned och under namnet skriver du ditt namn en gång till på
dator.
Med vänliga hälsningar
Viktor Svensson
Viktor Svensson
Språket
Språket ska vara klart och så tydligt att mottagaren
inte kan missförstå. Orden får inte vara privata utan de måste vara formella.
Man skriver inte om privata saker som känslor, åsikter och personliga
upplevelser i ett formellt brev.
Exempel på personlig information som man inte kan
skriva är:
Eftersom personlen i
butiken inte tror på mig och dessutom anklagar mig för att ha förstört
produkten, vänder jag mig till dig, företagets vd.
Här är exempel på bra ord och uttryck som du kan använda
för att du ska få en formell ton i brevet.
Reklamera en vara -
klaga på en vara eller tjänst
Hävda sin ångerrätt -
om du vill använda din rätt att ångra dig, hävdar du din ånger rätt
angående -
när du förklarar vad det gäller
hänvisar till -
om du har talat med någon tidigare i samma företag kan du hänvisa till det
samtalet.
tack på förhand -
om du har bett om något i brevet så är det artigt att tacka redan innan du
har fått det i slutet
av brevet.
Viktor Svensson
Ålvägen 88
942 93 Boden
viktor.svens@gmail.com Boden 2017-05-29
Gamers Sjop AB
Vd Signe Fredriksson
Slipvägen 22
942 92 Boden
Reklamation
Jag skriver till er
angående den tvist som har uppstått mellan mig och ert företag. Jag hänvisar
till det samtal jag hade per telefon med er sekreterare den 28 maj, där han
rekommenderade mig att skriva till er.
Den 16 maj köpte jag
spelkonsolen Flyer A5 i Gamers Shop butik på Kungsgatan 16 i Boden. När jag kom
hem och kopplade in konsolen i tv-skärmen fungerade den inte. Det fanns varken
ljud eller bild.
Jag vände mig då till
butiken som hävdade att det inte var något fel på konsolen, utan att det var
fel på min tv-skärm. Personlen i butiken ville inte testa om konsolen fungerade
och inte heller ge mig en ny.
Väl hemma igen prövade
jag att koppla in konsolen i min systers skärm, fortfarande utan att lyckas få
vare sig bild eller ljud. Jag återvände därför till butiken och krävde att få
en ny produkt. Personalen i butiken vägrade. De menade nu att det var jag som
hade haft sönder konsolen eftersom jag hade ”handskats vårdslöst” med den.
Eftersom personalen
i butiken inte tror på mig och dessutom
anklagar mig för att ha förstört produkten vänder jag mig till dig, företagets
vd. Jag vill med detta brev reklamera spelkonsolen Flyer A5 och kräver att få
tillbaka hela köpesumman. Jag hoppas också att den brist på service och
lyhördhet som er butikspersonal visat upp inte hör hemma i ert företag.
Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar
Viktor
Svensson
Viktor Svensson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar