Leta i den här bloggen

Om formellt brev

 

Fakta om formella brev och två exempel

 

När du skriver formellt brev måste du ha med inledning, huvuddel (viktig information) och avslutning.

I ett formellt pappersbrev skriver du din adress högst upp till vänster

Mottagarens adress skriver du under din adress

I ett formellt mejl, = e-brev, skriver du din adress sist i brevet

Ort och datum skriver du till höger i pappersbrevet på samma rad som din e-postadress står. Se exempel.

 

Exempel på formellt brev är, reklamationer, ånger av köp, ansökningsbrev till arbetsgivare eller skolor. Alla brev som du skriver till företag, skolor eller myndigheter som Försäkringskassan, skatteverket, länsstyrelsen, kommunen och landstinget, tingsrätten med flera.

 

Rubrik

 

Du ska skriva rubrik i alla formella brev. Där talar du om vad ditt ärende handlar om.  Rubriken ska vara skriven med fet stil om det är möjligt till exempel Reklamation

 

I ett e-brev skriver du där det står ÄMNE t.ex: Hävda min ångerrätt

 

Inledningen

 

Här beskriver du vad du vill = ditt ärende. Det kan t.ex vara att du vill klaga på något som du har köpt = en vara, söka ett arbete eller ångra att du har tagit ett lån.

 

Hej!

Jag skriver till er angående ett sms-lån på 5000 kronor som jag tog den 7 maj 2018 klockan 23:30.

 

Berätta också om du har varit i kontakt med (= har haft kontakt med= talat med per telefon eller träffat) mottagaren innan du skrev brevet.

 

Jag hänvisar till det samtal jag hade per telefon med er sekreterare den 28 maj, där han rekommenderade mig att skriva till er.

 

Huvuddel

Här skriver du vad du vill. Du beskriver ditt ärende klart och tydligt.  Om du söker ett arbete skriver du vilka jobb du har haft och varför just du passar för jobbet. Om det gäller något som hänt beskriver du det.

Jag vände mig till butiken som hävdade att det inte var något fel på konsolen, utan att det var fel på min tv-skärm. Personalen i butiken ville inte testa om konsolen fungerade och inte heller ge mig en ny.

eller detsamma med andra ord:

Jag frågade personalen i butiken om de kunde prova konsolen, för att se om den fungerade, men det ville de inte, inte heller ville de ge mig en ny. De hävdade att det var fel på min tv-skärm och inte på konsolen.

Var noga med att beskriva varje händelse för sig. Om det var flera händelser skriv om dem i den ordning som de skedde = kronologisk ordning. Dela upp texten i stycken. 

Den 16 maj köpte jag spelkonsolen Flyer A5 i Gamers Shop butik på Kungsgatan 16 i Boden. När jag kom hem och kopplade in konsolen i tv-skärmen fungerade den inte. Det fanns varken ljud eller bild.

Avslutning

På slutet av brevet skriver du vilka krav eller förhoppningar som du har på mottagaren.

Jag vill med detta brev reklamera spelkonsolen Flyer A5 och kräver att få tillbaka hela köpesumman (=vad jag har betalat).

I ett pappersbrev skriver du en avskedsfras och ditt namn för hand längst ned och under namnet skriver du ditt namn en gång till på dator.

Med vänliga hälsningar

Viktor Svensson

Viktor Svensson

 

Språket

Språket ska vara klart och så tydligt att mottagaren inte kan missförstå. Orden får inte vara privata utan de måste vara formella. Man skriver inte om privata saker som känslor, åsikter och personliga upplevelser i ett formellt brev.

Exempel på personlig information som man inte kan skriva är:

Eftersom personlen i butiken inte tror på mig och dessutom anklagar mig för att ha förstört produkten, vänder jag mig till dig, företagets vd.

Här är exempel på bra ord och uttryck som du kan använda för att du ska få en formell ton i brevet.

 

Reklamera en vara                        - klaga på en vara eller tjänst

 

Hävda sin ångerrätt                      - om du vill använda din rätt att ångra dig,                                         hävdar du din ånger rätt

 

angående                                      - när du förklarar vad det gäller

 

hänvisar till                                   - om du har talat med någon tidigare i samma                                    företag kan du hänvisa till det samtalet.

 

tack på förhand                            - om du har bett om något i brevet så är det                                        artigt att tacka redan innan du har fått det i                                         slutet av brevet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viktor Svensson

Ålvägen 88

942 93 Boden

viktor.svens@gmail.com                                Boden 2017-05-29

 

 

 

Gamers Sjop AB

Vd Signe Fredriksson

Slipvägen 22

942 92 Boden

 

 

 

Reklamation

Jag skriver till er angående den tvist som har uppstått mellan mig och ert företag. Jag hänvisar till det samtal jag hade per telefon med er sekreterare den 28 maj, där han rekommenderade mig att skriva till er.

 

Den 16 maj köpte jag spelkonsolen Flyer A5 i Gamers Shop butik på Kungsgatan 16 i Boden. När jag kom hem och kopplade in konsolen i tv-skärmen fungerade den inte. Det fanns varken ljud eller bild.

 

Jag vände mig då till butiken som hävdade att det inte var något fel på konsolen, utan att det var fel på min tv-skärm. Personlen i butiken ville inte testa om konsolen fungerade och inte heller ge mig en ny.

 

Väl hemma igen prövade jag att koppla in konsolen i min systers skärm, fortfarande utan att lyckas få vare sig bild eller ljud. Jag återvände därför till butiken och krävde att få en ny produkt. Personalen i butiken vägrade. De menade nu att det var jag som hade haft sönder konsolen eftersom jag hade ”handskats vårdslöst” med den.

 

Eftersom personalen i  butiken inte tror på mig och dessutom anklagar mig för att ha förstört produkten vänder jag mig till dig, företagets vd. Jag vill med detta brev reklamera spelkonsolen Flyer A5 och kräver att få tillbaka hela köpesumman. Jag hoppas också att den brist på service och lyhördhet som er butikspersonal visat upp inte hör hemma i ert företag.

 

Tack på förhand.

 

Med vänliga hälsningar

 

Viktor Svensson

 

Viktor Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar