Leta i den här bloggen

Om formellt brev


Att skriva ett formellt brev.

Det finns olika sorters brev. Vi ska träna på att skriva formella brev dvs. brev som du skriver till en person/personer som du inte känner t.ex. ett företag, en organisation eller en myndighet. I ett formellt brev kan man t.ex. klaga på något man köpte, söka jobb eller avsluta ett abonnemang. Det språk du använder när du skriver ska hålla en formell ton. Det innebär att du inte ska använda skämt eller bli för personlig.

 

VT 2020 (SH, Sva grund, delkurs 2, version 2)

Vad ska ett formellt brev innehålla?

1. Avsändare, mottagare samt ort och datum

 

Lisa Nilsson (AVSÄNDARE)

Kattvägen 10

123 45 Södertälje

lisa.nilsson@telia.com

 

HM (MOTTAGARE)                          

Riddargatan 34, Box 3                                  

123 45 Stockholm

 

2. Rubrik

 

T.ex.: Trasig vara.                      Södertälje 2019-05-03

                                                   (ORT och DATUM)

 

 

 

3. Inledning

 

Här förklarar du ditt ärende. Det kan t.ex. handla om en vara som är trasig eller ett jobb som du söker. Det kan också handla om något positivt som du upplevt.

4. Huvuddel

 

 

I brevets huvuddel beskriver du vad som hänt med den trasiga varan eller om dina jobberfarenheter. Var tydlig och dela upp texten i stycken.

 

5. Avslutning

 

 

I slutet på brevet skriver du vad du vill att företaget där du köpte varan ska göra. Om ditt brev handlar om ett jobb då anpassar du brevet efter det.

 

 

6. Avslutning/Hälsning

 

 

Du avslutar också med en avskedsfras och ditt namn:

 

Med vänliga hälsningar

Lisa Nilsson

 

Lisa Nilsson

Exempel formellt brev 1:

 

Medra Youssef (AVSÄNDARE)

Lindvägen 12

123 45 Tumba

medra.yous@telia.com

 

Elgiganten (MOTTAGARE)

Vedavägen 22, Box 92

123 45 Södertälje

 

Trasig fritös. (RUBRIK)                        Södertälje 2019-11-06 (ORT/DATUM)
Jag skriver till er med anledning av en fritös som jag köpte på nätet för en vecka sedan. Jag pratade med en av era säljare i butiken och han rekommenderade mig att kontakta Elgigantens kundtjänst. (
INLEDNING)

När jag skulle testa fritösen hemma för första gången, då började det ryka från den och på instruktionen står det att det inte ska komma någon rök eller ånga alls när man använder fritösen. Jag blev rädd och vågade inte använda den igen. Nu undrar jag: Vad ska jag göra? (HUVUDDEL).

Jag vill gärna att ni byter ut fritösen så att jag kan börja använda den. Vänligen kontakta mig snarast. (AVSLUTNING)

Med vänliga hälsningar (AVSLUTNING/HÄLSNING)

Medra Youssef

Medra Youssef

 

Exempel formellt brev 2:

 

Elisabeth Olsson (AVSÄNDARE)

Kattvägen 10

123 45 Södertälje

elisa.olsson@telia.com

 

Telgebostäder (MOTTAGARE)

Blomgatan 34, Box 52

123 45 Södertälje

 

Hej Telgebostäder! (RUBRIK)         Södertälje 2019-06-06 (ORT/DATUM)

Jag heter Elisabeth Olsson och bor hos er på Nygatan 1 i Södertälje. Jag tycker att mitt bostadsområde är bra därför att det är nära till det mesta, som t. ex bussar, affärer, restauranger mm och vi har även en jättefin lekplats utanför vårt hus. (INLEDNING)

Det finns tyvärr ett problem. Jag skriver till er med anledning av att folk skräpar ner väldigt mycket i vårt område. Jag ser mycket skräp när jag tar en promenad runt omkring i området. Det tycker jag är otrevligt, dessutom tycker jag att det är tråkigt att folk stjäl våra cyklar så ofta. (HUVUDDEL)

Jag har ett förslag till er som äger husen här. Jag vill att ni sätter upp kameror så man kan se vem som förstör och så ni kan se vem som tar våra cyklar. Då skulle ni kunna säga åt dem att städa efter sig och visa filmen för polisen. (AVSLUTNING)

Med vänliga hälsningar (AVSLUTNING/HÄLSNING)
Elisabeth Olsson

Elisabeth Olsson

Användbara meningar när du skriver formella brev.

 

Rubrik: exempel

Reklamation.

Tjänst som barnskötare.

Ersättning från försäkringskassan.

Inledning

 

Hej! Jag skriver till er angående mattan jag köpte på nätet för 1 vecka sedan.

 

Hej! Jag skriver till er angående jobbet som barnskötare på förskolan Lejonet.

 

Hej! Jag skriver till er angående min ersättning från försäkringskassan.

 

Avslutning

 

Jag vill att ni byter ut min produkt mot en annan produkt som fungerar.

 

Jag kräver att ni byter ut min produkt mot en annan produkt som fungerar.

 

Jag hoppas att få träffa er och berätta mer om mina erfarenheter som barnskötare.

 

 

 

Med vänliga hälsningar…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar